Nem véletlen az, hogy tiltják a dohányzást, valamint a nyílt láng használatát a robbanásveszélyes üzemekben. Amikor megfúrták, termelésbe állították az első gázkutat, a fatüzelésről gyors ütemben álltak át a gáztüzelésre. A gépkocsikat is átállították gázüzeműre, /ezt a háborús helyzet indokolta./ a tehergépkocsik két oldalára, valamint a hátuljára is szereltek tartókat, amelyekre 22 kg.-os propán-bután gázt tartalmazó palackot szereltek fel. Egy palackkal 120-150 km.-t lehetett megtenni. Személykocsival többet, itt a palack elhelyezése legtöbbször a fülke tetejére került. Ebben az időben, a gépkocsijavító műhelyben dolgoztam.
Egy időben, Lovásziban a gazolin telepen voltam beosztva, a kompresszor gépházba, a szerelőcsoportba. Feladat javítás és karbantartás. Az egész telepen rettenetesen szigorú volt a dohányzási tilalom, valamint az egyéb láng,- szikra képződéssel járó munkavégzés. A gazolin telep több száz méter széles, és jelentős hosszúságban terült el. A dohányosok részére a telepen kívül egy fabódé volt elhelyezve, padokkal. A dohányosoknak nagy távolságokat kellett gyalogolva megtenni, ha élvezni akarták egymás által keltett szmogot.A csoportvezető Gerencsér bácsi, a művezető Kriska bácsi a főgépész König bácsi volt. Idős emberek. Én pedig mint gyakornok - majdani tovább tanuló - tőlük kaptam a feladatokat.
Minden hét végén rendszeresen hazajártam, Kútfejre, természetesen édesapám segítségével, aki, ha tudott, úgy küldött teherautót Kanizsára, hogy bennünket haza tudjanak vinni. A gépkocsivezetők ismertek bennünket, ha megláttak, már hívtak is, hogy szálljunk be. Persze igen gyakran csak a "dohányzó"-ban –a kocsi platóján - jutott hely, hidegben, esőben, fagyban, de tudtam, hogy a tudást nem adják "ingyen".
A gazolin telepen volt egy nagy kazánház. Itt üzemelt több nagyteljesítményű gáztüzelésű kazán. A gőz felhasználás tetemes volt, így minden kazán teljes energia termelésre lett késztetve. Maga az épület nem szilárd falazattal készült, hanem hullámpala fedéssel, az oldalak pedig pala lemezekkel borítva. Az ajtók síneken eltolhatóan szerelve. Nem kellett szigetelni, mert a kazánok ontották a meleget, nyáron meg tárva nyitva volt minden. Ha fújt egy kis szél minden része zörgött, vihar esetében úgy érezte a benne tartózkodó, mindjárt összedől. Szigorú utasítást adtak ki, ha a gőz felhasználása valahol csökkenne, úgy azonnal értesíteni kell a fűtőt, aki intézkedik, a kazánok fűtését csökkenti.
Mint sorkatonát, felrendeltek Budapestre továbbképzés címén, de nem engemet képeztek tovább, hanem nekem kellett elõadásokat tartanom, a tiszteknek. Az volt az érdekes, fõleg az elsõ pár napban, hogy egy nagy tornateremben lettünk elhelyezve, három emeletes vaságyakon. Volt, aki a legfelsõ ágyról leesett, a mentõk vitték el, olyan súlyos sérüléseket szenvedett. Gondolom azt álmodta, hogy a mennyben van, de a pokolban ébredt! A katonanyelv szerint a középen húzódó út volt a "nagyhugyozó köz"!
A falusi fiatalok furcsa tetteit látva, csodálattal figyeltem őket. Egy-egy „bál” után a fiúk összebeszéltek, hogy akkor éjszaka kit is tréfálnak meg? Nyáron nem az istállóban hanem a fészerben, csűrben, vagy a kazalban szoktak aludni. Volt a falúban egy szerb származású, a magyar nyelvet törő, de jómódú paraszt ember, aki ha ivott azzal hencegett, hogy neki olyan lovas kocsija is van, ami egy kicsit hintó is, van rajta rugó, így nem rázza a rajta ülőket Ekként büszkélkedett "zenye kocsi féder járja".
A helybeli lakosok "napszámba" mentek az olajosokhoz dolgozni. A kútfeji emberek nagyon szorgalmas voltak. Akinek lovas kocsija volt az a "fogat"-tal nyert alkalmazást. Az első időszakban, fát hordtak az erdőből. A kazánokat kezdetben fával fűtötték. Ez a művelet több embernek és fogatnak adott munkát. Ezeket az embereket nem napszámra, hanem "órabér"-ben fizették. Ahány órát voltak a munkahelyen, annyiszorosát kapták meg. A fogatosok is hasonlóan kapták a bérüket.
Kuba Endre egykori lovászi lakos keresett meg bennünket azzal, hogy szívesen közreadná rövid írásait honlapunkon. Ezt az oldalt az ilyen történeteknek szenteljük.
Mindannyian emlékezünk arra, hogy a bányász buszokon, vagy a munkahelyi pihenőkön mennyi érdekes, többnyire vidám történet hangzott el a kollégák szájából. Itt mód van arra, hogy ne merüljenek feledésbe ezek az anekdoták. Reméljük mások is kedvet kapnak és megosztják velünk élményeiket!
TOP-1.2.1-15-ZA1-2016-00019
Kalandozások a Kerka-völgyében
EFOP-3.9.2-16
Humán kapacitások fejlesztése térségi szemléletben (Sajtóközlemény)
VP6-7.2.1-7.4.1.3-17
Közétkeztetés fejlesztése Lovászi községben
VP6-7.2.1-7.4.1.1-16
Településképet meghatározó épületek külső rekonstrukciója, többfunkciós közösségi tér létrehozása, fejlesztése, energetikai korszerűsítés
EFOP-3.9.2-16
Humán kapacitások fejlesztése térségi szemléletben
TOP-3.2.1-15-ZA1-
2016-00032
Lovászi Polgármesteri Hivatal épületének energetikai korszerűsítése
KÖFOP- 1.2.1- VEKOP- 16-
2016-00273
Lovászi Község Önkormányzata ASP központhoz való csatlakozása
EFOP-1.5.3-16-
2017-00069
Humán szolgáltatások fejlesztése a Lenti járásban
Lovászi Önkormányzat külterületi helyi közútjainak fejlesztése
TOP_PLUSZ-2.1.1-21-ZA1-2022-00007
Lovászi Gondozási Központ energetikai fejlesztése
TOP_PLUSZ-2.1.1-21-ZA1-2022-00027
Buda Ernő Körzeti Általános Iskola energetikai fejlesztése
Jánosi Zsuzsanna polgármester
Testületi tagok:
Kondákor Csabáné alpolgármester
András Csabáné képviselő
Szabó Zilia képviselő
Kománovics Péter képviselő
Páli Tibor képviselő
Simon András képviselő
Elérhetőség: 06-30/237-1334
Roma Nemzetiségi Önkormányzat
Orsós Attila elnők
Orsós Attiláné eln.hely.
Orsos Klaudia képviselő
Elérhetőség: 06-30/393-7879
2024. január
0-17 éves | 196 |
18-59 éves | 612 |
60-99 éves | 348 |
Összesen | 1 156 |
Az Önkiszolgáló Étterem menüajánlata
Étlap 2024.11.25 - 2024.11.29-ig
Étlap 2024.12.02 - 2024.12.07-ig