Nem véletlen az, hogy tiltják a dohányzást, valamint a nyílt láng használatát a robbanásveszélyes üzemekben. Amikor megfúrták, termelésbe állították az első gázkutat, a fatüzelésről gyors ütemben álltak át a gáztüzelésre. A gépkocsikat is átállították gázüzeműre, /ezt a háborús helyzet indokolta./ a tehergépkocsik két oldalára, valamint a hátuljára is szereltek tartókat, amelyekre 22 kg.-os propán-bután gázt tartalmazó palackot szereltek fel. Egy palackkal 120-150 km.-t lehetett megtenni. Személykocsival többet, itt a palack elhelyezése legtöbbször a fülke tetejére került. Ebben az időben, a gépkocsijavító műhelyben dolgoztam.

 

Egy időben, Lovásziban a gazolin telepen voltam beosztva, a kompresszor gépházba, a szerelőcsoportba. Feladat javítás és karbantartás. Az egész telepen rettenetesen szigorú volt a dohányzási tilalom, valamint az egyéb láng,- szikra képződéssel járó munkavégzés. A gazolin telep több száz méter széles, és jelentős hosszúságban terült el. A dohányosok részére a telepen kívül egy fabódé volt elhelyezve, padokkal. A dohányosoknak nagy távolságokat kellett gyalogolva megtenni, ha élvezni akarták egymás által keltett szmogot.A csoportvezető Gerencsér bácsi, a művezető Kriska bácsi a főgépész König bácsi volt. Idős emberek. Én pedig mint gyakornok - majdani tovább tanuló - tőlük kaptam a feladatokat.

Minden hét végén rendszeresen hazajártam, Kútfejre, természetesen édesapám segítségével, aki, ha tudott, úgy küldött teherautót Kanizsára, hogy bennünket haza tudjanak vinni. A gépkocsivezetők ismertek bennünket, ha megláttak, már hívtak is, hogy szálljunk be. Persze igen gyakran csak a "dohányzó"-ban –a kocsi platóján - jutott hely, hidegben, esőben, fagyban, de tudtam, hogy a tudást nem adják "ingyen".

A gazolin telepen volt egy nagy kazánház. Itt üzemelt több nagyteljesítményű gáztüzelésű kazán. A gőz felhasználás tetemes volt, így minden kazán teljes energia termelésre lett késztetve. Maga az épület nem szilárd falazattal készült, hanem hullámpala fedéssel, az oldalak pedig pala lemezekkel borítva. Az ajtók síneken eltolhatóan szerelve. Nem kellett szigetelni, mert a kazánok ontották a meleget, nyáron meg tárva nyitva volt minden. Ha fújt egy kis szél minden része zörgött, vihar esetében úgy érezte a benne tartózkodó, mindjárt összedől. Szigorú utasítást adtak ki, ha a gőz felhasználása valahol csökkenne, úgy azonnal értesíteni kell a fűtőt, aki intézkedik, a kazánok fűtését csökkenti.

Mint sorkatonát, felrendeltek Budapestre továbbképzés címén, de nem engemet képeztek tovább, hanem nekem kellett elõadásokat tartanom, a tiszteknek. Az volt az érdekes, fõleg az elsõ pár napban, hogy egy nagy tornateremben lettünk elhelyezve, három emeletes vaságyakon. Volt, aki a legfelsõ ágyról leesett, a mentõk vitték el, olyan súlyos sérüléseket szenvedett. Gondolom azt álmodta, hogy a mennyben van, de a pokolban ébredt! A katonanyelv szerint a középen húzódó út volt a "nagyhugyozó köz"!

 

A falusi fiatalok furcsa tetteit látva, csodálattal figyeltem őket. Egy-egy „bál” után a fiúk összebeszéltek, hogy akkor éjszaka kit is tréfálnak meg? Nyáron nem az istállóban hanem a fészerben, csűrben, vagy a kazalban szoktak aludni. Volt a falúban egy szerb származású, a magyar nyelvet törő, de jómódú paraszt ember, aki ha ivott azzal hencegett, hogy neki olyan lovas kocsija is van, ami egy kicsit hintó is, van rajta rugó, így nem rázza a rajta ülőket Ekként büszkélkedett "zenye kocsi féder járja".

 

A helybeli lakosok "napszámba" mentek az olajosokhoz dolgozni. A kútfeji emberek nagyon szorgalmas voltak. Akinek lovas kocsija volt az a "fogat"-tal nyert alkalmazást. Az első időszakban, fát hordtak az erdőből. A kazánokat kezdetben fával fűtötték. Ez a művelet több embernek és fogatnak adott munkát. Ezeket az embereket nem napszámra, hanem "órabér"-ben fizették. Ahány órát voltak a munkahelyen, annyiszorosát kapták meg. A fogatosok is hasonlóan kapták a bérüket.

 

Kuba Endre egykori lovászi lakos keresett meg bennünket azzal, hogy szívesen közreadná rövid írásait honlapunkon. Ezt az oldalt az ilyen történeteknek szenteljük.

 Mindannyian emlékezünk arra, hogy a bányász buszokon, vagy a munkahelyi pihenőkön mennyi érdekes, többnyire vidám történet hangzott el a kollégák szájából. Itt mód van arra, hogy ne merüljenek feledésbe ezek az anekdoták. Reméljük mások is kedvet kapnak és megosztják velünk élményeiket! 

48. oldal / 48

Advent

Készítse fel lelkét az ünnepre.

Képviselő testület

Lovaszi cimer

Jánosi Zsuzsanna polgármester

Testületi tagok:
Kondákor Csabáné alpolgármester
András Csabáné képviselő
Szabó Zilia képviselő
Kománovics Péter képviselő
Páli Tibor képviselő
Simon András képviselő

Elérhetőség: 06-30/237-1334

Roma Nemzetiségi Önkormányzat

Orsós Attila elnők
Orsós Attiláné eln.hely.
Orsos Klaudia képviselő

Elérhetőség: 06-30/393-7879

Települési adatok

2024. január

0-17 éves 196
18-59 éves 612
60-99 éves 348
Összesen 1 156

Részletes adatok...


 Az Önkiszolgáló Étterem menüajánlata

Étlap 2024.11.25 - 2024.11.29-ig

Étlap 2024.12.02 - 2024.12.07-ig

 

Vasfüggöny Múzeum és Bunkerlátogatás

 ovohely

Kedves látogatóink számára lehetőséget biztosítunk a légópince idegenvezetéssel történő látogatására. 

Felnőtt belépő: 1000 Ft/fő
Diák és nyugdíjas: 500 Ft/fő;

10 főtől felnőtt csoportoknak: 8000 Ft/csoport
Szünnap: vasárnap, hétfő
 
 Jelentkezés: bunkerlovaszi(a)gmail.com
+36 30 265 9614 (9:00 - 17:00)
Joomla templates by Joomlashine